Jaana Blummert
H. P. Blavatsky
"Ainoastaan se mikä on ikuista on todellista." [Teosofian avain]
Historian
alkuaikoina tapahtui kaikki tutkiminen ja ajatteleminen, filosofoiminen,
uskonnon yhteydessä. Niinpä kristinuskonkin alussa olivat papit ja
munkit ainoat, joilla oli tietoja ja kokemuksia Jumalasta ja luonnosta
ympärillä. Mutta vähitellen kun kristinusko katolisten ja
protestanttisten kirkkojen kaavoissa tuli yhä ahtaammaksi, syntyi kirkon
ulkopuolella uusia ajatussuuntia, ns. filosofisia kouluja. Kun kirkon
vastustus näitä eri ajatussuuntia kohtaan kiihtyi, oli luonnollista,
että vastavaikutuskin meni liiallisuuteen. Niinpä silloin, kun H. P.
Blavatsky astui maailman näyttämölle, oli koko filosofinen suunta
materialismin vaikutuksen alainen. Keksittiin uusia nimityksiä uusille
maailmankatsomuksille ja perustettiin rationalistisia, naturalistisia,
empiirisiä ym. koulukuntia, jotka filosofiset suunnat vaihtelivat
muodissa länsimailla.
Silloin heitti
Helena Petrovna Blavatsky maailmalle uuden, ennenkuulumattoman väitteen:
"Löytyy ikivanha jumalallinen ilmoitus, josta jokainen uskonto on saanut
alkunsa; ikivanha totuus pilkistää kaikkien uskontojen takaa ja sama
alkuperä huomataan kaikissa maailman pyhissä kirjoissa." Ja kun hän
vielä mainitsi länsimailla aivan oudoista asioista, Viisauden
Mestareista, oli koko silloinen sivistynyt maailma hämmästynyt ja
järkytetty.
Millainen oli
sitten tuo ihmeellinen nainen, jonka voimakas, sujuva kynä pani ymmälle
maailman viisaita ja antoi päänvaivaa spesialisteille kaikilla
filosofisilla tutkimusaloilla?
Suuret,
harmaat, hiukan surulliset silmät, tarmokas otsa ja suun ympärillä
ihmeellisen hellä piirre, sellainen oli hänen ulkonäkönsä. Jo lapsena
herätti hän huomiota lahjakkuudellaan ja erikoisella herkkyydellään
ympärillä olevaan luontoon. Kun hän 21-vuotiaana lähti maailmalle, oli
se tiettyä tarkoitusta varten. Kaksikymmentä vuotta hän kävi ankaraa
itsekasvatuskoulua, tutki kaikkia vanhoja uskontoja ja matkusteli
kaikissa vanhoissa ja uusissa sivistysmaissa. Neljänkymmenen kahden
vuoden vanhana oli hän voimakas luonne, joka oli kuolemaan asti
uskollinen sille elämäntehtävälle, joka oli nyt hänelle selvinnyt.
Mikä tämä
tehtävä sitten oli? Saada ihmiset ymmärtämään, että he kaikki ovat
jumalallista alkuperää, kotoisin yhdestä Absoluutista, persoonattomasta
ja äärettömästä Elämästä, ja siis veljiä keskenään, — se oli pääaihe,
jonka hän otti sanomalehtiartikkeleissa pohdittavaksi, herättäen suurta
mielenkiintoa lukijoissaan. Pieni joukko totuuden etsijöitä kerääntyi
hänen ympärilleen, mutta kuten jokaisen rohkean totuuden etsijän
elämässä, niin hänenkin, kaikki se paras ja suuri ja hyvä, minkä hän
tahtoi antaa ihmisille, käsitettiin väärin ja hänet tuomittiin
jumalankieltäjäksi.
Oliko hän sitten jumalankieltäjä?
Lainaan tähän Teosofian avaimesta sivulta 80 hänen omia
sanojaan, jotka antavat vastauksen kysymykseen:
Me uskomme kaikkialliseen jumalalliseen
perusolemukseen, joka on kaiken juuri - josta kaikki käy
ulos ja johon taas kaikki sulautuu Olemisen suuren kiertokauden
lopulla.
Ja panteismista hän sanoo sivulla 81:
Kun puhumme jumaluudesta ja pidämme sen samana
ja siis samanaikuisena kuin luonto, niin tarkoitamme ikuista,
luomatonta eikä katoavaisia varjoja ja rajallisia
epätodellisuuksia. Meidän Jumaluutemme
on kaikkialla, jokaisessa näkyväisen ja näkymättömän maailman
atomissa ja jaollisessa molekyylissä, sen yllä ja ympärillä,
sillä Se on sekä sisäisen että ulkonaisen kehityksen
salaperäinen voima, kaikkialla oleva, kaikkivoipa, vieläpä
kaikkitietävä potentiaali (mahdollisuus).
Juutalaisten julmaa jumalakäsitystä, Jehovaa vastaan H.
P. B. taisteli, jumalaa, joka oli niin kaukana siitä jumaluudesta —
siitä Isästä — josta Jeesus puhui. Yhä vieläkin kuuluvat Mooseksen
jumalan sanat kristillisen kirkon käsityksen mukaan meille:
Älköön sinulla olko muita jumalia, — sillä
minä, Herra sinun jumalasi olen kiivas jumala, joka kostan isäin
pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen niille,
jotka minua vihaavat.
H. P. B. huomautti, ettei tuollainen vihan demooni voi
olla sama kuin se Isä, joka sanoi: "Autuaat ovat murheelliset, sillä he
saavat lohdutuksen." Tuota persoonallista, ihmisenkaltaista, maailman
ulkopuolella olevaa jumalaa vastaan hän käytti säkenöivää
kirjoitustapaansa, jumalaa, joka on vain
ihmisen jättiläisvarjo, eikä edes parhaimman
ihmisen.
Sivulla 101:
Juutalaisten ihmisenkaltainen, julma ja
kateellinen jumala, jonka veriset lait sanovat: silmä silmästä,
hammas hampaasta ja puhuvat verenvuodatuksesta ja eläinten
uhraamisesta, hän sai astua syrjään ja sijaan tulla laupias Isä,
joka on salassa. Tätä jälkimäistä piti esittää — ei maailman
ulkopuolella olevana jumalana, — vaan lihallisen ihmisen
jumalallisena Vapahtajana, joka asuu jokaisen, sekä köyhän että
rikkaan sydämessä ja sielussa."
Tässä tulemme hänen Kristus-käsitteeseen, siihen
mystiseen Kristukseen, joka on kaikkien ihmisten sydämessä.
Oliko H. P. B. ruusuristiläinen
ja Kristuksen seuraaja ja uskoiko hän Kristukseen?
Teos. avain, sivu 84:
Salatieteilijä ja teosofi kääntyy rukouksella
Isänsä puoleen, joka on salassa (Matt. 6: 6) eikä
maailman ulkopuolella olevan ja sen tähden rajallisen Jumalan
puoleen, ja tämä Isä on ihmisessä itsessään.
Myöntäkää oikeaksi edellytyksemme, että jumala
on kaikkialle ulottuva, rajaton prinsiippi, niin kuinka silloin
ihminen olisi ainoa, mikä ei olisi jumaluuteen sulautunut ja sen
täyttämä? Me sanomme Isäksemme taivaissa tuota
jumalallista olemusta, jonka tunnemme sisässämme, sydämessämme
ja henkisessä tietoisuudessamme, ja sillä ei ole mitään
tekemistä sen ihmisenkaltaisen kuvan kanssa, jonka siitä voimme
tehdä fyysisissä aivoissamme tai aivojen mielikuvituksessa:
Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että
(absoluuttinen) Jumalan henki asuu meissä?"
Sivu 86:
Mutta voi niitä salatieteilijöitä ja teosofeja
jotka eivät tukahduta alemman persoonallisen minän eli fyysisen
ihmisen himoja, eivätkä sano korkeammalle henkiselle minälleen, joka lepää Atma-Buddhi (Isä-Kristus) valossa: Sinun
H. P. B. uskoo siis Isään itsessään, ja kun lukee hänen
muitakin teoksiaan, tulee yhä uudelleen ja uudelleen huomaamaan, miten
suuressa arvossa hän piti vuorisaarnaa. Teos. avain, s. 71:
Samoin kuin rakkauden pitää oikeudenkin alkaa
kodista. Tahdotteko halventaa ja pilkata vuorisaarnaa sen
tähden, että teidän yhteiskunnalliset, valtiolliset, vieläpä
kirkolliset lakinne tähän asti eivät ole kyenneet toteuttamaan
sen määräyksiä niiden hengen mukaisesti? Lakkauttakaa valanteko
oikeuslaitoksissa, eduskunnassa, sotaväessä ja kaikkialla ja
tehkää niin kuin kveekarit; jos tahdotte seurata Kristuksen
käskyjä, niin teidän täytyy antaa "ihokkaanne sille, joka teiltä
anoo viittaa" ja "kääntää vasen poskenne sille, joka teitä lyö
oikealle." "Älkää tehkö vastarintaa sille, joka on paha,
rakastakaa vihollisianne, siunatkaa niitä, jotka teitä
sadattelevat, tehkää niille hyvää, jotka teitä vihaavat", sillä
"joka purkaa yhden näistä pienimmistä käskyistä ja sillä lailla
opettaa ihmisiä, hän on sanottava pienimmäksi taivasten
valtakunnassa", ja joka sanoo veljellensä: "sinä kelvoton", on
ansainnut joutua helvetin tuleen. Ja miksikä tuomitsette,
jollette tahdo itse vuorostaan tulla tuomituksi?
Ja sivu 87:
— — miksi ette mieluummin seuraa Kristuksen
sanoja. Selvästi hän kieltää teitä seuraamasta "vanhoja" eli
Mooseksen lakia ja käskee teitä tekemään niin kuin hän sanoo, ja
niille, jotka tahtovat miekkaan tarttua, hän varoitukseksi
sanoo, että he miekkaan hukkuvat. Kristus on antanut teille
yhden rukouksen, jonka te olette tehneet huulten hyminäksi ja
pöyhkeydeksi ja jota ei kukaan muu kuin totinen salatieteilijä
täysin ymmärrä. Siinä rukouksessa te sanotte kuolleen kirjaimen
mukaisesti: "Anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin
anteeksi annamme velallisillemme," — mutta sitä te ette koskaan
tee. Sitten hän käski teitä rakastamaan vihollisianne ja
tekemään niille hyvää, jotka teitä vihaavat. Eipä siis
"Natsaretin lempeä profeetta" teitä opettanut rukoilemaan
"Isäänne" tappamaan ja antamaan teidän voittaa vihollisenne.
Edelleen:
Toistan vielä, että me uskomme
"kanssakäymiseen" ja sopusointuiseen yhteistyöhön "Isämme kanssa
salassa" ja me uskomme, että haltioissa olon autuaallisina,
mutta harvinaisina hetkinä korkeampi osa sieluamme pääsee
yhteyteen kaikkeuden hengen kanssa, joka on sen oma syntyperä ja
sisäisin olemus ja aina vetää sitä puoleensa.
Hänen uskonsa Kristukseen ei ollut sellaista kuin
kirkon, joka selittää, että Kristus on uhrautunut koko ihmiskunnan
syntien sovitukseksi ja että hänen verensä pyyhkii pois jokaisen synnin.
Sivu 229:
Mutta me emme usko sijaissovitukseen emmekä
siihen, että pienimmänkään synnin anteeksi antaminen olisi
mahdollinen jollekin jumalalle tai edes "persoonalliselle
Absoluutille" tai "äärettömälle", jos sellaista voisi olla
olemassa. Me uskomme vaan ankaraan ja tasapuoliseen oikeuteen.
Meillä on se käsitys tuntemattomasta Kaikkiallisesta
Jumaluudesta, jota karma edustaa, että se on voima, joka ei voi
erehtyä ja sen tähden ei myöskään voi vihastua eikä armahtaa"
vaan on ainoastaan täydellinen oikeus ja antaa jokaisen syyn,
pienen tai suuren, valmistaa seurauksensa. Jeesuksen sanat:
"millä mitalla te mittaatte" sillä teillekin mitataan" (Matt. 7:
2) eivät nimenomaan eivätkä selitettyinä viittaa tulevaisen
armon tai sijaissovituksen toivoon. Me kun filosofiassamme
tunnustamme tämän lausunnon oikeaksi, emme sen vuoksi voi kyllin
painavasti kehottaa laupeuteen, rakkauteen ja keskinäiseen
anteeksiantoon. Älkää vastustako sitä, joka on paha ja kohdelkaa
pahaa hyvällä" ovat buddhalaisia määräyksiä ja niitä saarnattiin
ensiksi karmanlain leppymättömyyteen katsoen.
Olemme jakaneet Jeesuksen vuorisaarnan viiteen käskyyn
ja neljäs Hänen käskynsä kuuluu: "Älä ole pahaa vastaan." Vielä luetaan
sivulta 240:
Paha teko on kaikkeutta hallitsevien
sopusoinnun lakien rikkomista ja rangaistuksen siitä täytyy
kohdata itse lain rikkojaa. Kristus lausui varoituksen: "Älä
tästedes enää tee syntiä, ettei sinulle pahempaa tapahtuisi" ja
Paavali sanoo: "Valmistakaa työllä oma pelastuksenne. Mitä
ihminen kylvää, sitä hän myös niittää."
Näiden otteiden kautta olemme tulleet huomaamaan, että
kaikki se, mitä Jeesus opetti, oli H. P. B:nkin oppi ja salainen
johtolanka. Antaen Mestarien palvelukseen, joiden välikappale hän oli,
kaiken mitä hän elämässään omisti: tietonsa, työkykynsä, ruumiin
terveyden, aikansa, hän samalla antoi ne Kristuksen palvelemiseen
sanoen:
"Meidän velvollisuutemme on napisematta juoda
viimeinen pisarakin siitä, mitä elämän maljassa on meille
tarjolla, noukkia elämän ruusuja ainoastaan sen tuoksun vuoksi,
minkä ne voivat muille antaa ja itse tyytyä okaihin, jollemme
voi nauttia sitä tuoksua niin ettei kukaan muu jää sitä vaille."
Eikö noista sanoista tule vastaan sama nöyrä kieltäymys, suuri
sääli ja itseuhrautumisen ilo, joka oli Jeesuksen koko elämä, —
Hänen, jota H. P. B. usein mainitsee vain yhdellä nimellä:
Kristus. "Korkeampi rakkautta on uhrautuminen, se että annamme
muille enemmän kuin itsellemme!"
Miten paljon hän antaakaan meille noissa sanoissaan ja
nöyrinä kumarrumme hänen voimakkaan henkensä edessä, kunnioittaen ja
kiittäen häntä kaikesta siitä suuresta ja ihmeellisestä ja korkeasta,
jonka hän paljasti unohduksen yöstä!
Ruusu-Risti — tammikuu 1927
|