H. P. Blavatsky

Vihkimys

Eurooppalaisissa kielissä käytetty latinalainen sana initiaatio johtuu samasta juuresta kuin initia, joka merkitsee minkä tahansa tieteen ensimmäisiä perusteita eli alkeita. Vanhimpia menettelytapoja on initaatio eli vihkimys, kun pyrkijä päästettiin pyhiin mysteerioihin, joita temppelien hierofantit ja oppineet papit opettivat. Tätä tapaa käytettiin kaikissa vanhoissa kansallisuskonnoissa. Euroopasta se hävisi, samalla kun viimeinen pakanallinen temppeli kaatui. Nykyään on jäljellä vain yksi laji vihkimystä yleisön tiedossa, nimittäin vihkimys vapaamuurarimenoihin. Vapaamuurariudella ei kuitenkaan enää ole mitään salaisuuksia annettavana tai salattavana. Muinaisina onnen päivinä mysteeriot — suurimpien kreikkalaisten ja roomalaisten filosofien mukaan — olivat kaikista juhlallisuuksista pyhimmät ja siunausta tuottavimmat ja edistivät suuresti hyvettä ja kuntoa. Mysteeriot esittivät kulkua kuolevaisesta elämästä rajalliseen kuolemaan sekä ruumiista vapautuneen hengen ja sielun kokemuksia subjektiivisuuden maailmassa. Koska salaisuus on kadonnut, läpikäy kokelas meidän päivinämme erinäisiä merkityksettömiä seremonioita ja vihitään Hiram Abiffin, "lesken pojan", aurinko-allegoriaan.

Jokaisella kansalla oli eksoteerinen ja esoteerinen uskontonsa, toinen joukoille, toinen oppineille ja valituille. Esimerkiksi hindulaisilla oli kolme vihkimysastetta erilaisine ala-asteineen. Egyptiläisillä oli myös kolme valmistavaa astetta, joita personoitiin mysteerioissa "kolmena tulen vartijana". Kiinalaisilla oli ylen vanha Kolminaisuus-seuransa; ja tiibetiläisillä on yhä tänä päivänä "kolminkertainen askeleensa", jota Veda-kirjoissa symbolisoitiin Vishnun kolmella askeleella. Kaikkialla muinaisuus osoittaa rajatonta kunnioitusta kolminaisuutta ja kolmiota kohtaan — joka on ensimmäinen mittausopillinen kuvio. Vanhoilla babylonialaisilla oli kolme vihkimysastetta, jotka veivät pappeuteen (joka silloin oli esoteerista tietoa); juutalaiset kabbalistit ja mystikot lainasivat ne kaldealaisilta, ja kristillinen kirkko juutalaisilta. Rabbi Simeon ben Jokhai sanoo: "On Kaksi Yhden kanssa yhdessä; sen tähden ne ovat Kolme, ja jos ovat Kolme, ovat Yksi."

(Artikkelit "Initiation" ja "Three Degrees" Theosophical Glossary'sta, suom. P. E.)

Ruusu-Risti — lokakuu 1930


Etusivu

H. P. Blavatsky

Teosofia