LASTEN OSASTO
Kirje Eerolle
Rakas Eero. – Hämmästyisit varmaan suuresti,
jos kysyisin sinulta, oletko elävä vai kuollut. "Elävä tietysti", sinä
vastaisit, ja niinhän se onkin. Mutta jos nyt kysyisin sinulta, mikä on ero
elävän ja kuolleen lapsen välillä, niin osaatko selittää? Eräs pikku poika
sanoi kerran, että "kun hänen veljensä oli kuollut, niin se ei enää
hengittänyt eikä puhunut eikä liikkunut, vaan makasi aivan hiljaa ja vietiin
pois hautaan". Sekö sinunkin mielestäsi on ero elävän ja kuolleen välillä?
Elävä leikkii, tanssii ja puhuu ja on iloinen, kuollut makaa hiljaa ja
viedään hautaan? Niinkö? Ei, sillä sinä olet kuullut äidiltäsi, että vaikka
ruumis on kuollut, niin sielu elää?
Mitä tämä nyt merkitsee? Mikä on sielu ja missä
se on? Sinä tiedät, mikä on ruumiisi: kädet ja jalat, pää ja vartalo, silmät
ja suu jne. Mutta mikä on sielusi? Sinä itse olet sielu. Sinä itse et ole
vain ruumis. Ruumis on sinun omasi, mutta sinä olet itse sielu. Sinä
ajattelet ja puhut ja olet iloinen ja olet joskus pahakin – tämä on sielua.
Ruumiin avulla näytät, mitä ajatuksia ja mitä haluja ja toivomuksia sinussa
milloinkin on.
Kun kuolet, heität ruumiin pois, mutta itse
olet jäljellä. Miksi kuolet? Siksi että ruumiisi on elänyt aikansa, tullut
huonoksi ja kelpaamattomaksi joko sairauden tahi muun takia. Sinä heität
ruumiin niin kuin jätät takin, jota et enää voi käyttää.
Oletko siis kuollut sillä tavalla, ettei sinua
enää ole? Ei suinkaan. Et sinä oikeastaan olekaan kuollut. Elävä olet ja
vielä paljon elävämpi kuin nyt.
Mutta missä sinä silloin olet? Olet erittäin
kauniissa maassa. Kun lapsi kuolee, sitten hän vasta saa oikein iloita ja
olla onnellinen. Hänellä on niin kevyt ja mieluisa ruumis – niin, älä
ajattele, että kuollut on ilman ruumista. Hänellä on paljon hienompi ruumis
kuin tämä, nyt näkyväinen ruumiimme, jota kutsutaan fyysiseksi ruumiiksi.
Jos kysyt äidiltä, saat tietää, että kuolleen ruumista kutsutaan
astraaliruumiiksi. Tämä astraaliruumis on kevyt ja mieluisa lapsilla. Lapset
leikkivät yhdessä suurilla kentillä, ja sitten he käyvät koulua ja oppivat
paljon hyvää. Niin, sellaista on kuolleitten valtakunnassa.
Oletko sinä sitten siellä aina? Et. Tiedäthän,
mitä tapahtuu. Jonkin ajan kuluttua synnyt taas maan päälle. Jätät taivaan
ja tulet tänne, saat silloin uuden karkean fyysisen ruumiin. Mitä varten?
Sitä varten, että tämä elämä tässä näkyväisessä maailmassa on myös ihana.
Tässä voi niin paljon oppia. Tässä voi oppia kärsimään ja olemaan hyvä
toisille. Sitä varten me tänne tulemmekin, että oppisimme oikein hyviksi ja
totuutta rakastaviksi ja lempeiksi.
Luuletko, että olet täällä maan päällä nyt
ensimäistä kertaa? Et ole, sen on äitisi sinulle selittänyt. En minäkään
ole. Monta kertaa olemme täällä ennen olleet, ja vielä monta kertaa tänne
tulemme, kunnes lopulta osaamme kaikkia rakastaa ja tiedämme kaiken
totuuden. Meidän elämämme on vaihtelu "elämän" ja "kuoleman" välillä:
milloin olemme kuolleitten taivasmaailmassa, milloin taas maan päällä.
Koskaan emme ole kuolleita sillä tavalla, ettei meitä olisi ollenkaan. Aina
olemme ja elämme.
Eräältä pieneltä pojalta kysyttiin kerran: "Missä on Jumala?" ja hänelle luvattiin
appelsiini, jos hän osaisi vastata kysymykseen. Tiedätkö, mitä hän sanoi?
Kuinka sinä, Eero, olisit vastannut? Olisitko
sanonut: "Jumala asuu taivaassa?" Ja kun sitten sinulta olisi kysytty, missä
taivas on, olisitko vastannut, että taivas on tuolla kaukana pilvien takana,
missä aurinko paistaa ja tähdet tuikkivat? Olisitko niin vastannut?
Kukaties. Mutta arvaapa, mitä tuo pieni poika
sanoi! Näin hän vastasi sille, joka häneltä kysyi, missä Jumala oli:
"Minä annan sinulle vaikka kaksi appelsiinia,
jos sanot minulle, missä Jumala ei ole."
Näin tuo näppärä pikku poika sanoi, ja mitä hän
sillä tarkoitti? Tietysti että ei ole sellaista paikkaa, missä Jumala ei
olisi. Siis että Jumala on joka paikassa, on kaikkialla.
Kumpi teistä nyt on oikeassa? Sinä, Eero, joka
sanot, että Jumala on taivaassa, vaiko hän, joka sanoi, että Jumala on
kaikkialla?
Nyt varmaan otaksut, että minä sanon sinulle:
"Pikku poika oli oikeassa ja sinä olet väärässä." Etkö niin otaksunut?
Mutta minäpä sanonkin: te olette kumpikin
oikeassa.
Pikku poika väitti, että Jumala on kaikkialla.
Se on totta. Joka paikassa on Jumala. Jumala on joka kivessä, joka kukassa,
joka eläimessä, joka ihmisessä. Jumala on ilmassa, Jumala on vedessä, Jumala
on maassa, Jumala on tulessa. Tämä on kaikki totta. Joka enkelissä on Jumala
ja joka pienessä luonnon hengessä ja haltijassa ja tontussa. Se on totta, ja
sen tähden kaikki on pyhää. Koko elämä on pyhä. Mitä se merkitsee? Se
merkitsee, että me emme saa olla pahoja ketään kohtaan, ei kukkia, ei
koiria, ei kissoja, ei kärpäsiä, ei tovereita, ei isää, ei äitiä, ei
siskoja, ei ketään kohtaan. Sillä kaikki on pyhää. Jumala on kaikkialla.
Mutta on myös totta, että Jumala on taivaassa.
Sinä vain teit pienen erehdyksen, Eero, kun sanoit, että taivas on tuolla
kaukana pilvien takana. Siinä erehdyit, sillä missä taivas on?
Ajattele, Jumala on taivaassa, taivas on
Jumalan asunto, ja Jumala on kaikkialla. Missä siis taivas on?
Nyt osaat vastata: "Taivas on kaikkialla".
Niin, taivas on kaikkialla.
Mutta kuinka se on mahdollista? Ethän sinä näe
taivasta kaikkialla! Taivashan vaan on tuo sininen laki, jossa illalla
tähdet tuikkivat.
Niin, se on ulkonainen taivas. Se on avaruus.
Sininen, jonka näet, on meidän ilmapiirimme. Tähdet ovat toisia maailmoja.
Se, mitä taivaaksi kutsut, on avaruus, suuri, suuri tyhjä avaruus. Ei siellä
ole mitään näkyvää taivasta, eikä siellä mikään Jumala istu.
Ja kuitenkin Jumala on sielläkin, koska Jumala
on kaikkialla. Ja taivaskin on siellä, koska taivas on kaikkialla. Mutta
missä se taivas on? Ja missä on Jumala?
Nyt osaat vastata: "Taivas on näkymätön,
taivasta emme näe ruumiin silmillä. Jumala asuu näkymättömässä – ja
näkymätön on kaikkialla." Siinä se nyt on.
Kun katselet sinivuokkoa, niin tiedät että
Jumala on siinä. Mutta näetkö Jumalan? Et näe, sillä Hän on näkymättömässä
taivaassa, Hän on kukan salainen elämä.
Ja sama on ihmisen laita. Sinussakin, Eero, on
Jumala näkymättöminä. Jos tahdot nähdä Jumalaa, täytyy sinun nähdä Häntä
omassa näkymättömässä itsessäsi, oman henkesi taivaassa. Ja niin on ihmisen
laita, että ihminen voi päästä Jumalan tuntoon. Muistathan, mitä Kristus on
sanonut? "Puhdassydämiset näkevät Jumalan."
Jos sinulla un puhdas sydän, jos tahdot
ainoastaan hyvää, jos rakastat totuutta, jos et ole paha etkä valehtele,
silloin voit nähdä Jumalan. Ja tiedätkö? Silloin tosiaan näet Jumalan
kaikkialla.
Tietäjä-setä
Lasten kysymyksiä ja Tietäjä-sedän vastauksia
Kysymys. Onko Jeesus nyt viisaampi kuin Jeesuksena
ollessaan? Onko Jeesus perustanut Teosofisen Seuran?
Vastaus. Jeesus on viisaampi, hän on nyt
korkea loistava Mestari, jonka sydän rakastaa meitä sanomattomasti. Hän ei
ole perustanut Teosofista Seuraa, mutta hän auttaa sitä, sillä hän toivoo,
että Teosofinen Seura vaikuttaa hyvää kristikunnassa. Teosofisen Seuran
perustajat tässä näkyväisessä maailmassa olivat Helena Blavatsky ja Henry S.
Olcott. Heidän takanaan seisoi kuitenkin kaksi mestaria, jotka kuuluvat
samaan Pyhään Veljeskuntaan kuin Jeesus.
Kysymys. Milloin ihmisen ei enää tarvitse
ruumiillistua? Ovatko kaikki tähdet, joita me silmillä näemme, maailmoja,
kun ei maantieteessä eikä koulussa opeteta muuta kuin tästä yhdestä
maapallosta?
Vastaus. Kun ihminen on päässyt
täydelliseksi Mestariksi, sellaiseksi kuin esimerkiksi Jeesus, silloin hänen
ei enää tarvitse ruumiillistua itsensä tähden. Mutta silloin hän voi
ruumiillistua auttaakseen muita ihmisiä, opettaakseen heitä ja palvellakseen
heitä. Jos katselet tähtiä taivaalla, huomaat, että useimmat tuikkivat,
mutta muutamat loistavat tuikkimatta. Ne, jotka eivät tuiki, ovat
kiertotähtiä meidän aurinkokunnassamme. Ne kulkevat auringon ympäri niin
kuin maapallo. Niissä on elämää samoin kuin meidän maapallollamme. Ne tähdet
taas, jotka tuikkivat, ovat aurinkoja – suuria aurinkoja, vaikka ovat niin
kaukana, että näyttävät pieniltä. Kaikkien näiden aurinkojen ympäri kiertää
maapallon kaltaisia tähtiä. Näissä tähdissä on elämää. Näin opettavat
viisaat, ja vaikkemme itse voi niissä tähdissä käydä, uskomme mielellämme
viisaitten sanoihin, sillä kuinka Jumalan ihana maailma olisi missään
paikassa ilman elämää? Kaikkialla sykkii suuri sydän, koko avaruus on täynnä
eläviä olentoja.
Kysymys. Minä olen kansakoulun
oppilas ja tahtoisin tietää: ristiinnaulittiinko Jeesus meidän syntiemme
tähden? Ja saavutammeko autuuden uskomalla siihen? Opettaja on sanonut, että
helvetti on olemassa, ja ne, jotka eivät tee mitä Jumala on käskenyt,
joutuvat sinne.
Vastaus. Jos luet kirjeen Eerolle,
huomaat, missä autuus on. Autuus on siinä, että näemme Jumalan. Ja se, jolla
on puhdas sydän, näkee Jumalan. Se, joka ei näe Jumalaa, ei ole vielä
autuas. Sellaista helvettiä, jossa olisi kuumia patoja ja uuneja, ei ole
olemassa. Siis ei kukaan saata joutua sellaiseen helvettiin, jota ei ole
olemassa. Ihmiset eivät ymmärtäneet Kristusta, kun Hän opetti heille
Jumalasta. Sen tähden he sokeudessaan ja pahuudessaan tappoivat Hänet. Hänen
kuolemansa näyttää meille, kuinka meidän pitää rakastaa totuutta ja
hyvyyttä, vaikka toiset olisivatkin pahoja. Älkäämme pelätkö totuutta,
vaikka saisimme kärsiäkin. Älkäämme valehdelko, vaikka saisimme siitä
palkankin. Sellainen usko ja luottamus olkoon meillä Jumalaan.
Kysymys. Hyvä tietäjä-setä. Kuinka se on
ymmärrettävä, kun katkismus sanoo, että meidän pitää pelätä ja rakastaa
Jumalaa? Onko se sitä, että pitää pelätä Jumalan rangaistusta?
Vastaus. Kuten teosofia on sinulle
opettanut, vallitsee maailmassa suuri salainen oikeuden laki, jota
buddhalaisella nimityksellä kutsutaan karmaksi.
Karma pitää huolen siitä, että jokaisella ajatuksella, sanalla ja teolla on
määrätty seurauksensa tässä tai jossain tulevassa ruumistuksessa. Kaikki
mitä teemme on kuin ilmaan heitetty kivi, joka putoaa takaisin maahan. Paha
tulee tällä tavalla itsestään rangaistuksi, hyvä itsestään palkituksi.
Luther, joka kirjoitti katkismuksen, ei tuntenut karman
lakia niin selvästi kuin teosofia opettaa. Mutta vanhan testamentin sanojen
nojalla hän aavisti totuuden. Hän vain luuli, että se oli Jumala, joka
rankaisi. Mutta niin se ei ole. Jumala on rakkaus. Jumala odottaa meidän
tuloamme. Jumala ei vihaa, ei suutu,
ei rankaise. Jumala ainoastaan rakastaa. Jumalaa ei siis voi pelätä. Älä
koskaan pelkää Jumalaa! Mutta pitääkö pelätä karman lakia? Ei,
sillä sekin on rakkautta ja viisautta. Karman laki opettaa. Se ei koskaan
rankaise väärin eikä palkitse ansaitsematta. Kaikki on oikeutta.
Kysymys. Minkä tähden Jeesus puhui aina vertauksien kautta ihmisille?
Vastaus. Että ihmiset häntä edes vähänkin
ymmärtäisivät. Jeesukseen verraten vanhatkin ihmiset ovat kuin lapsia. Ja
lapsillehan kerrotaan satuja. Ja satuun on aina kätketty jokin opetus.
Kysymys. Minkä tähden Israelin kansa, jonka uskottiin olevan Jumalan valittu kansa, sai niin paljon kärsiä,
kuten silloin kun he olivat vankina Babyloniassa?
Vastaus. Kun äärettömän pitkiä aikoja
sitten viides juurirotu piti perustaa Atlantis-mantereella,
muutti korkea mestari,
Manu, asumattomaan paikkaan ja vei mukanaan joukon innokkaita seuraajia. He
perustivat sinne siirtolan, ja heistä piti alkaa uusi rotu. Mutta yritys ei onnistunut. Jäsenet eivät
totelleet Manua. Hänen täytyi jättää heidät ja syntyä uudestaan maailmaan ja
valita uusi joukko, josta sitten syntyi viides rotu. Juutalaiset ovat tuon
ensimmäisen
valitun joukon jälkeläisiä. Sen tähden he luulevat olevansa Jumalan valittu kansa.
Ei Jumala heidän esi-isiänsä valinnut, vaan korkea Mestari, jonka käskyjä he
eivät totelleet. Meidän täytyy siis ymmärtää, ettei Jumala erityisesti suosi
ketään kansaa. Jokainen kansa saa kärsiä omista pahoista teoistaan.
Kysymys. Mitä on rakkaus?
Vastaus. Kyllä sen itsekin tiedät. Sinä
rakastat äitiäsi. Mitä se on? Se on sitä, että tahtoisit olla hänelle hyvä
ja ilahduttaa häntä ja palvella häntä ja totella häntä. Eikö niin? Joskus
olet ehkä paha. Silloin tuotat surua äidillesi. Sillä hetkellä et rakasta.
Mutta tahdothan aina rakastaa? Ja tahtoisithan rakastaa kaikkia? Ole muille
yhtä hyvä kuin äidillesi. Älä ole kenellekään paha. Rakasta kaikkia.
Kysymys. Miksi Jumala ottaa niin usein isän
tai äidin pois lapsilta, niin että nämä jäävät huonoon hoitoon?
Vastaus. Ei Jumala ota, vaan meidän
ihmisten karma on sellainen. Jos emme olisi pahoja olleet ennen, ei meillä
nyt olisi suruja. Pieni lapsi on sielu, joka monta kertaa ennen on ollut
maan päällä ja ehtinyt paljon tehdä – sekä hyvää että pahaa.
Kysymys. Monessa kohden raamatussa
kerrotaan, että Jumala auttoi Israelin kansaa sodankäynnissä, siis
ihmismurhissa. Kuinka tämä on ymmärrettävä?
Vastaus. Jos ymmärrämme raamattua
kirjaimellisesti, se tietysti ei ole totta. Korkeintaan "Jumala" silloin
tarkoittaa juutalaisten suojelusenkeliä, sillä jokaisella kansalla on oma
suojelusenkelinsä. Mutta jos "Israelin kansalla" ymmärrämme ylipäänsä
kaikkia hyviä ("valittuja") ihmisiä, jotka koettavat päästä voitolle
vihollisistaan (itsekkyydestä ja pahoista taipumuksista), silloin voimme
sanoa, että jumalalliset voimat auttavat heitä heidän taistelussaan.
Kysymys. Mihin joutui Jeesuksen fyysinen
ruumis, jos hän, niin kuin teosofia opettaa, nousi ylös toisessa ruumiissa?
Vastaus. Suurten profeettojen ruumiit
(Mooseksen, Eliaan, Apolloniuksen) ovat hävinneet ihmisten näkyvistä, sillä
niitä säilytetään korkeampia tarkoituksia varten.
Kysymys. Opetetaanko katkismuksessa vastoin
Jeesuksen oppia, kun sanotaan että kristitty saa vannoa? Jeesushan kielsi
vannomisen kokonaan. (Matt. 5: 34-36)
Vastaus. Opetetaan.
Kieliasua uudistettu sisältöön puuttumatta.
Hieman tiivistetty.
Tietäjä – maalis-,
huhtikuu 1909, tammi-, helmikuu 1910
|